Concepton

a device that is generating concepts

מפלגות, חינוך ומה שביניהם

7 Comments

This one is going to be on Hebrew due to extremely local relevance and intimacy.

היו לי הרבה כיוונים שחשבתי להתחיל איתם את הבלוג. אבל זה שתחילת הבלוג נפלה על בחירות לכנסת היה סוג של סימן בשבילי וניתוח מהיר שבדקתי בשביל הפאן הכתיב לי את הצעד. המחשבה הייתה לבדוק האם יש קשר ישיר בין השכלה של אנשים לבחירתם הפוליטית. מפני שלא הייתה לי דרך לבדוק את זה (ולא בטוח שיש נתונים כאלה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מכיוון שזה מסכן את ההנהלה שלה), אז חשבתי להשתמש בקשר בין השכלה של הורים לביצועי ילידיהם [1] ונטייה של אנשים דומים להתאחד לקבוצות ותוצאה להתגורר סמוך באותם ישובים.

אז הנה זה בא כאוסף נתונים יבש.

בסיס:

תוצאות מבחני המיצ”ב בכיתות ה’ ובכיתות ח’ – תשס”ב – תשס”ג

תוצאות האמת של הבחירות לכנסת ה-19, בהתאם לקלפיות שנספרו עד כה (23/01/2013 06:37)

לוקחים את 21 ישובים עם מעל 50,000 תושבים ועבורם תוצאות מבחני המיצ”ב במדע וטכנולוגיה, מתמטיקה, אנגלית ועברית. לצורך נוחות לוקחים ממוצע של ציונים לכל ישוב.

מצמידים להם מספר קולות לכל מפלגה (מומר לאחוז מתוך כלל קולות לכל ישוב) ומקבלים תמונה מגניבה.

לרוב המפלגות יש קשר ישיר בין אחוז המצביעים לה בכל ישוב לבין רמת השכלה באותו יישוב.

ורק מה? לחלק המתאם חיובי (אחוז גודל עם ציון הממוצע) ולחלק מתאם שלילי (הפוך).

ניתן לראות 3 סוגי מפלגות:

עם מקדם מתאם גדול וחיובי-page-001

עם מקדם מתאם גדול וחיובי-page-002    

עם מתאם גדול ושלילי-page-001

עם מתאם גדול ושלילי-page-002 עם מתאם גדול ושלילי-page-003

עם מתאם קטן-page-001

אכן תמונה מעניינת.

לא רוצה להיכנס לסיבתיות של הקורלציה כי זה קרח דק לתהום השנאה ומי שיחליט ללכת בדרך הזאת עלול למצוא את עצמו בצד השני של חופש, שאר ערכי יסוד ואהבת אדם. מה שבעיניי מעניין בהרבה זה הצד השני.

תשאלו את עצמכם האם למפלגות עם מתאם שלילי מותר לתת את תיק החינוך?

קונפליקט אינטרסים מובהק לא יכול להיות לא מורגש ע”י אנשי גרעין של מפלגות אלו. והרי קידום אינטרסים חינוכיים מהווה בשבילן ירייה ברגל ופוגע ביכולת ההישרדות של המפלגות. שר החינוך מש”ס – נשמע הזוי? אם הרגשתם את זה בבטן, אז עכשיו יש לכם בסיס לכך. קיבלתם? תשליכו את זה גם על הדיסוננס הקוגניטיבי של ליכוד…

[1] Pamela E. Davis-Kean . The Influence of Parent Education and Family Income on Child Achievement: The Indirect Role of Parental Expectations and the Home Environment http://www.mikemcmahon.info/ParentEducationIncome.pdf

Advertisements

Author: Andrey Gabdulin

www.gabdulin.com Product Development

7 thoughts on “מפלגות, חינוך ומה שביניהם

  1. שר חינוך מש”ס שישב בכלא על עבירות כגון מרמה, גניבה וכו’… נשמע עוד יותר הזוי, (-:

  2. Что за бред…. Получается что когда Мерец теряет мандаты это не потому что партия представляет странные взгляды, а потому что народ тупеет. Ну и наоборот – растут мандаты народ умнеет. Кстати у Мерец кол-во мандатов увеличилось -> народ поумнел -> минстр образования молоток -> он из ликуда ????

    • На самом деле это не бред. Просто интересный факт. То что народ умнеет или тупеет не определяет однозначно количество голосов так как слишком много определяющих факторов и по той же причине нельзя утверждать ничего о перемене в образовании во время царствования тех или иных партий. Всё что данная корреляция показывает это то что для некоторых партий дисперсия голосов определяется дисперсией образования так как ковариационный момент достаточно большой. Анализ математический и не несёт в себе субъективной составляющей. Прямой вывод то что присутствует конфликт интересов у некоторых партий.

      • Andrey Gabdulin, я заранее извинюсь, так как я буду настаивать на своем определении данной статьи и ее выводов, в ней как минимум тут не хватает данного анализа для выборов прошлых лет, ну и тенденция последних 3-4 лет относительно предыдущего периода никак не укладывается в рамки умозаключений автора.
        Соответственно не могу согласиться и прямым выводом, это будет равносильно оценки “отлично” за правильный ответ полученный совершенно бредовым и неверным путем решения задачи, и кому как не инженеру это должно быть ясно. То что касается “конфликта интересов” как какового, то боюсь расстроить, так как это именно то, что движет миром в общем и наукой в частности, что кстати самой наукой и доказано, вся “фишка” в том, что бы направлять этот процесс и не давать ему уводить развитие в ту или иную сторону.
        Конфликт интересов стар как мир, присутствует ежедневно жизни каждого из нас, вопрос как каждый из нас с этим справляется, и упирать на то, что это что-то “ужасное” и это есть какая-то болезнь, которой сам не болеешь – как минимум, сорри, лицемерие…

  3. לאחר קריאת ה”מאמר” מאת בן אדם שכל כך מלא בעצמו ורואים בברור שהוא רואה את עצמו בתור חכם הדור. נפנה לניתוח ה”מדע” שבמאמר: קודם כל עצם הוספת מפלגות קקיוניות שלא עברו אחוז החסימה הוא פסול, כי זה פונה מראש לקהל לא יציב. דבר נוספף – המחבר חושב את עצמו למטמטיקאי עליון, אך הקירוב שנעשה לוקה בחסר, כי הפיזור של הנקודות גדול מדי כדי שאפשר לעשות קירוב ליניארי. ואחרון חביב, אם נלביש גרף של מפלגת העבודה על זה של מפלגת ליכוד, נראה שעדיין יותר בעלי ציונים גבוהים הצביעו לליכוד מאשר לעבודה. הנסיון העקום לתאר את מצביעי הימין הוא פטטי ומבוסס על אינוס נתונים. אז אני מאחל למחבר לא להתעסק בדברים שהוא לא מבין בהם ולהשאר בתחומו.

    • שלום רב
      אני לא מתמטיקאי גדול (ובכלל לא מתמטיקאי אלה עם תואר בהנדסה בלבד) אך הניתוח הנו מאוד פשוט ולא מצריך תואר במתמטיקה אלא ידע בסיסי של מונחים סטטיסטיים.
      כל מה שאנו רואים כאן זה שקיימת תלות עם רמת וודאות גדולה בין שני משתנים אלה. מספר מילים לגבי התגובה האמוציונלית זאת (ובשביל למנוע עוד):
      מפלגות קטנות נמצאות כאן כי עבורם מקדם מתאם היה גבוה (כמו גם לכמה מפלגות גדולות יותר) ולצורך העניין גם אחוז קטן זה הינו כמה אלפי אנשים ונותן מובהקות סטטיסטית מעניינת. התלות אינה נגזרת מהכמות (למשל ניתן לראות מפלגה גדולה כמו “הבית היהודי” ללא תלות).
      לגבי הפיזור… תמיד אפשל לבצעה חישוב של קירוב לינארי בין שני משתנים מסבירים כאשר מקדם המתאם הינו תוצאה של הפיזור וכמו שניתן לראות כאן הינו יחסית גבוה – שורש של 0.4, כלומר 0.63. כלומר אין בניתוח זה ליקוי.
      ניתוח זה מראה תלות מובהקת עבור חלק מהמפלגות עם מתאם חיובי או שלילי וקונפליקט אינטרסים הנובע מכך ולא רמת הציונים אבל רק לצורך ההבהרה – אלה אותם ציונים עבור אותם יישובים גדולים.
      לא שיחקתי עם נתונים בשביל להראות תמונה זו או אחרת. נכון, מובהקות קטנה יותר עבור ליקוד עם מקדם מתאם 0.44 ועבור ש”ס עם 0.5 אך זה לא זניח בכלל. הניתוח הינו אנליטי ולא נושא מרכיב סובייקטיבי. בנוסף ניתן להראות תלות חזקה יותר עם להוריד מדעים שלא תורמים כלל ולהישאר עם מתמטיקה, אנגלית ועברית.

      תודה

  4. Pingback: ניתוח בחירות 2015 | Concepton

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s